Tips för att marknadsföra sitt hem för en uthyrning i andra hand

Vi har marknadsfört bostäder för uthyrning i Sverige sedan 2003 och har byggt upp en gedigen kunskapsdatabas med vad som fungerar och inte fungerar, samt vad man ska och inte ska göra. Vi har sett många slutresultat av uthyrningar där hyresvärden har gjort allt rätt och där de gjort fel. Det är denna erfarenhet som gör att både hyresvärdar och hyresgäster gång på gång vänder sig till oss för råd och hjälp. Därmed har vi satt ihop listan nedan på vad man skall hålla i åtanke när man förbereder marknadsföringen av sitt hem för andrahandsuthyrning.

Beskrivning
Ge alltid en målande men rak och korrekt beskrivning av ditt hem samt om dess omgivning. Överdriv inte och dra inte i heller slutsatser om vad en potentiell hyresgäst tycker är viktigt. Din pool är till exempel kanske det bästa, tycker du, om ditt hus men kan ses som negativt av en småbarnsfamilj. Till exempel, för dig är naturligtvis ditt hem i bästa läget annars hade du inte köpt det, men det är kanske inte det för någon annan, så undvik absoluta uttalanden och lyssna av istället. Ett exempel på adjektiv som kan te sig harmlösa men skall undvikas är att ditt hus är stort, vilket kan för många läsas som att det är dyrt att värma upp. Säg i stället att det är rymligt och representativt. Dessutom, vad som ter sig stort för dig kanske är normalt för någon annan. Om du ska fokusera på ett språk, välj då engelska. Det är mer sannolikt att den sökande pratar engelska också än endast svenska, framförallt om du vänder dig mot företag som hyresgäst.

Information
Se till att ge så mycket användbar information som du kan om din bostad och området kring bostaden. Detta ger en potentiell hyresgäst en klar och tydlig bild om hur det kommer fungera för dem att bo i din bostad. Det tar lite tid att lägga fram all information, men det betalar sig i längden då du får ett bättre urval av intressenter och färre frågor som kunde besvarats i annonsen. 

Fotografier
Fotografier fyller två primära funktioner, de ger trovärdighet till din beskrivning och informationen samt att du ger den sökande en känsla för ditt hem. 'Kök säljer hus' är så sant som det är sagt. Om du har fem foton att lägga upp så bör du välja ett av utsikten, ett av köket, ett av det bästa badrummet, ett av vardagsrummet och en planritning om du har en. Välj inte, till exempel, fem bilder av olika sovrum det målar inte upp en fullständig bild, det räcker med en bild av ett sovrum. Här kommer några generella förslag vad du skall tänka på:

  • Städa och tvätta ditt hem grundligt och gör det presentabelt innan du tar bilder. Försök dig gärna på lite enkel 'homestyling' för att visa ditt hem från sin bästa sida. 
  • Ned med alla toalett sitsar!
  • Öppna alla gardiner, för fönster och duschar, du vill visa att du inte gömmer något. 
  • Rensa bland dekorationer och prylar. Du vill ditt hem skall se inbott och mysigt ut men inte till den punkt där en potentiell hyresgäst inte längre kan se sig själv bo där. 
  • Om möjligt, ta bilder en klar dag på sommaren. 
  • Kan du få tag i en bra kamera med vidvinkelobjektiv så kommer du utan för mycket fotograferingserfarenhet kunna presentera din bostad på bästa möjliga vis. 

 Flexibilitet
Tumregel: desto fler begränsningar som du sätter på din flexibilitet desto färre potentiella hyresgäster kommer du att få. Vi får ofta frågan om vilket som är bäst, möblerat eller omöblerat? Det är sant att vissa bostäder sannolikt kommer ha högre del sökanden som vill ha möblerat än andra kategorier och tvärtom (ytterligare en tumregel: desto mindre bostaden är desto mer sannolikt är det att de sökande vill ha den möblerad). Vårt svar är alltid, med förbehåll för den senaste tumregeln, att vara flexibel är det bästa. Detta gäller allt från möblering till start och slut datum och hyresperioden. Som exempel så skulle det sämsta läget vara om du vill hyra ut delvis möblerat i 64 dagar från 11 november. Sannolikheten att hitta en hyresgäst som har exakt samma spec kanske inte den största.

Tillgänglighet
Du bör, så snart som du bestämt att du vill hyra ut din bostad, sätta i gång med marknadsföring och visningar. Den bästa dagen är idag! Försena inte på grund av att du vill renovera eller måla något rum. Om potentiella hyresgäster inte har sett din bostad kan de inte heller välja den. Andrahands hyresmarknaden är snabb och hektisk. Sökande kommer in och tittar på bostäder en dag och sedan är de iväg igen. Nästa gång de kommer tillbaka är för att flytta in. Det samma gäller med visningar, begränsa dig inte till en viss tid utan gör dig tillgänglig att visa ditt hem när en sökande vill se det. Detta kommer ge dig bästa möjligheterna för att få ett bra urval att välja din hyresgäst från.

Uppriktighet
Var ärlig mot dig själv och dina presumtiva hyresgäster. Det bäddar för en bra hyresrelation. Har du farit med osanning så kommer det, när det uppdagas, att skapa spänning i förhållandet och nöta bort din hyresgästs känsla för ditt hem. Du vill skapa en känsla hos din hyresgäst med en välvilja gentemot ditt hem, då kommer de ta bättre hand om det. Du vill inte ha skötseln av ditt hem i händerna på någon som känner sig lurad eller duperad. Sanning vinner man alltid på i längden, även om den kanske är obekväm i nuet.