Vanliga frågor om att hyra en bostad hos Residensportalen

 

Vem betalar för vad?

Residensportalen är en webbtjänst där du som företag eller privatperson kan hitta ett hem att hyra i andra hand. Vår betalningsmodell går ut på att ni betalar enbart för det ni behöver. På så sätt blir vår prissättning gångbar för alla. Vi är inte en förmedlare som anser att påslag på hyror är en etisk affärsmodell. Hyrorna som ni ser på vår sida är satta av uthyraren och inga påslag görs från vår sida. Våra priser är transparanta och ni betalar enbart för vad ni önskar få hjälp med. Om du hittar en bostad att hyra i andra hand via oss och inte väljer några tilläggstjänster så är kostnaden för söktjänsten det enda ni betalar för.

Hur får jag tillgång till era bostäder?

Du kan söka fritt utan att vara registrerad men för att se de bostäder som är tillgängliga för din kategori av sökande (företag eller privatperson) så ska du var inloggad. Att skapa ett konto och logga in är kostnadsfritt. Det är även kostnadsfritt att skapa bevakningar. För att boka en visning eller för att komma i kontakt med en hyresvärd betalar du en administrationsavgift som kan köpas i inloggat läge under "Plustjänster". Så fort administrationsavgiften är betald så får du tillgång till Residensportalens tjänster och kan fritt söka efter bostäder i databasen i 60 dagar. Du kan då utan begränsning boka visningar och kontakta alla de hyresvärdar som du matchar. När du har betalt denna avgift och sparat en bevakning får du ett e-mail så fort en bostad har registrerats som passar dina sökkriterier. Betalande sökande får e-mail alerts innan sökande som sparat bevakningar.

Vilka tilläggstjänster kan du köpa som bostadssökande?

Upprättande av hyreskontrakt som är skräddarsytt av en hyresmäklare.

Inspektion av bostaden före inflyttning (beroende på objekt och område). Offertbaserad.
 

Följer någon representant från Residensportalen med på visningarna?

En representant från Residensportalen är med på visningar av Premium objekt och kan även Skypevisa Premium objekt om er anställd inte har möjlighet att delta i visningen.

Jag får bara upp en bostad i mina sökresultat, jag vill gärna titta på den, men måste jag verkligen betala full avgift?

Om du endast får upp en bostad i dina sökresultat kan du ha gjort en för snäv och detaljerad sökning. Försök att bredda sökningen och göra den mindre specifik. När du väl hittat din bostad kan du få hjälp med tilläggstjänster som underlättar för dig. Din sökning är också aktiv i 60 dagar så något nytt kan dyka upp och du får då en e-mail med information att det finns en ny bostad tillgänglig som passar dig. Tänk på att eftersom vår databas rensas dagligen och kvalificeras så finns det färre bostäder hos oss än hos andra aktörer dock så tycker vi inte att ni ska behöva ringa ett antal hyresvärdar som inte har sina objekt tillgängliga längre. Kvalite inte kvantitet är vårt mantra.

Om jag inte lyckas se någon bostad genom er trots flera försök, får jag tillbaka avgiften då?

Genom den avgift du betalar får du söka obegränsat i databasen och får möjlighet att komma i kontakt med hyresvärdar och boka visningar. Vi rensar ut inaktiva objekt kontinuerligt ur databasen.

Vad är skillnaden mellan Basic, Plus och Premiumobjekt?

Premiumobjekt har anlitat Residensportalen för att aktivt förmedla deras bostad vilket betyder att vi är med på visningar, skriver hyreskontraktet, upprättar inflyttsinspektionen och hanterar tillträdet. Premiumobjekt väljs av omsorg av Residensportalen och representerar de uthyrare som vi har valt som vårt topp-segment. Plusobjekt är de uthyrare som har betalt för att synas högre i sökresultat eller som har köpt en Plusstjänst som tex upprättande av hyreskontrakt. Basicobjekt är de uthyrare som annonserar gratis och enbart har valt att registrera uppgifter. 

Ska jag ringa er eller sköta allting på webben?

Det smidigaste och bästa för dig är att du kommer igång direkt på webben.  Då vi ofta är ute och visar bostäder så kan det dröja lite innan vi återkopplar till dig. Förlora inte den tiden utan följ instruktionerna här på sidan så att du kan boka en visning omedelbart.  Självklart får du ringa om något är oklart eller om du behöver hjälp. Basic och Plusobjekt kontaktar du ändå direkt och vi rekommenderar att ni utöver en bokning inom vårt system följer upp med telefonsamtal eller e-mail till uthyraren som ni vill boka visning hos.  Förlora ingen tid utan kom i gång direkt! Efter att du har skickat en chatt i vårt verktyg, följ gärna upp med ett samtal till uthyraren. 

Har ni kösystem?

Kösystem är inte en modell vi tycker är ok. Har du köpt en sökprofil så är det först till kvarn.  Om du är aktiv i ditt bostadssökande så ska du inte begränsas av köer eller av andra. Dock så är det alltid upp till ägaren gällande vem de väljer som andrahandshyresgäst. 

Förlänger ni mitt abonnemang per automatik?

Absolut inte, vi är själva allergiska mot företag som gör så. Du betalar för en tidsbestämd tjänst, bara du bestämmer om den ska förlängas eller återupptas. Vi säljer inte heller dina uppgifter till tredje part.

Lägger ni på avgifter på hyran?

Vi är inte en förmedlare som anser att påslag på hyror är en etisk affärsmodell. Hyrorna som ni ser på vår sida är satta av uthyraren och inga påslag görs från vår sida. Våra priser är transparanta och ni betalar enbart för vad ni önskar få hjälp med. Det vinner både uthyrare och bostadssökande på.

 

Vilka betalningssätt accepterar ni?

Vi accepterar American Express, Master Card, Paypal och Visa betalning. I vissa fall, efter vår bedömning, kan vi erbjuda fakturering för bolag.